În conformitate cu Ordinul Ministerului Educației, nr.6.154/31.08.2023, privind aprobarea Metodologiei de desfășurare, a calendarului de admitere în clasa a IX-a nivel liceal, pentru anul școlar 2024-2025 și cu Ordinul Ministerului Educației, nr.6.070/31.08.2023, privind aprobarea Metodologiei de desfășurare, a calendarului de admitere în clasa a IX-a învățământ profesional de stat și învățământ dual de stat, pentru anul școlar 2024-2025, în perioada 1-11 iulie 2024, la sediul unităților de învățământ preuniversitar, care au prevăzute clase de învățământ profesional/dual, au loc înscrierile în învățământul profesional și dual.
În județul Cluj, potrivit Planului de școlarizare pentru anul școlar 2024-2025, au fost aprobate 54 de clase, distribuite astfel: 33,34 de clase (808 locuri) pentru învățământul profesional și 20,66 clase pentru învățământul dual (541 locuri).
Fișa de înscriere este unică pentru ambele forme de școlarizare, iar elevii, în funcție de opțiune, completează codurile corespunzătoare tuturor calificărilor din acea unitate școlară, în ordinea preferințelor și le depun la unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul profesional sau dual.
În 17 iulie 2024, candidații care solicită înscrierea pe locurile speciale pentru rromi și pe locurile distinct alocate candidaților cu CES, învățământ profesional, completează fișele de înscriere, potrivit opțiunilor disponibile, în Broșura ADMITERE 2024, editată de I.Ș.J. Cluj și distribuită tuturor elevilor din clasa a VIII-a în unitățile de învățământ gimnazial, care oferă sprijin în completarea și verificarea fișelor de înscriere, în prezența părinților și a diriginților claselor a VIII-a.
Repartizarea candidaților care solicită înscrierea în învățământul profesional pe locurile speciale pentru rromi și candidați cu CES va avea loc în data de 18 iulie 2024, în sesiuni distincte de repartizare, în ordinea descrescătoare a mediei de admitere și pe baza opțiunilor completate în fișa de înscriere începând cu ora 9:00, la Liceul Teoretic „Nicolae Bălcescu” Cluj-Napoca, conform procedurii specifice.
Pentru admiterea în învățământul liceal de stat pentru anul școlar 2024-2025, completarea opțiunilor în fișele de înscriere de către absolvenții claselor a VIII-a și de către părinții acestora, asistați de către diriginți are loc în perioadele 11-12 iulie 2024, respectiv 15-19 iulie 2024, în toate unitățile de învățământ preuniversitar din județul Cluj, conform programărilor realizate la nivelul unităților de învățământ preuniversitar. Repartizarea computerizată a absolvenților claselor a VIII-a, în învățământul liceal de stat, are loc în data de 24 iulie 2024 și se realizează în ordinea descrescătoare a mediilor de admitere, cu respectarea ordinii opțiunilor elevilor din fișele de înscriere.
În județul Cluj, pentru admiterea în învățământul liceal sunt alocate 177 de clase, distribuite astfel: 96,5 de clase la filiera teoretică, 55 de clase la filiera tehnologică și 25,5 de clase la filiera vocațională.
Pentru elevii rromi și cu CES, completarea opțiunilor în fișele de înscriere are loc în perioada 15-16 iulie 2024 în unitățile de învățământ gimnazial, iar repartizarea computerizată se desfășoară în data de 18 iulie 2024, în sesiune distinctă.
Elevii reveniți în țară, repatriați, refugiați se pot înscrie în clasa a IX-a, independent de termenele din calendarele metodologiei de admitere în învățământul liceal de stat, profesioal, dual. Aceștia vor urma procedura referitoare la echivalarea studiilor.
„A fi corect informat privind opțiunile în carieră a devenit o condiție necesară pentru societatea în care trăim, nu puține fiind elementele de luat în considerare atunci când trebuie să alegem o unitate de învățământ și o specializare. Alegerea traseului educațional ar trebui să ţină cont, în primul rând, de nivelul competențelor elevilor, atinse până în acest moment, corelate cu aptitudinile, pasiunile, cu analiza atentă a ceea ce doresc să facă în viitor, cu opțiunea pentru meseria pentru care se vor pregăti. De aceea, în vederea maximizării șanselor de reușită, privind admiterea în învățământul liceal, recomand elevilor și părinților să completeze un număr cât mai mare de opțiuni, respectiv de coduri, în fișa de înscriere pentru repartizarea computerizată. În ceea ce privește învățământul profesional și dual, formă de învățământ susținută financiar de agenții economici, prin burse și alte stimulente, precum și posibilitatea angajării după încheierea studiilor, recomand părinților să privească cu încredere și spre acest traseu profesional, analizând oferta calificărilor profesionale, care este corelată cu cerințele pieței muncii. Am convingerea că, împreună cu profesorii diriginți și cu părinții, elevii vor reuși să analizeze cu atenție toate informațiile și să ia cea mai bună decizie privind viitorul lor”, a declarat Marinela Marc, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Cluj.