Comisia Europeană a comunicat miercuri autorităţilor chineze că are intenţia de a impune tarife vamale suplimentare pentru automobilele electrice chineze, începând cu data de 4 iulie, o măsură care este posibil să ducă la represalii din partea Chinei.
Vehiculele produse în uzinele chineze şi importate în UE sunt vizate deja de tarife vamale de 10%. Bruxelles-ul intenţionează să majoreze aceste tarife cu 17,4% pentru automobilele BYD, cu 20% pentru automobilele Geely şi cu 38,1% pentru automobilele SAIC.
Aceste tarife sunt peste estimările analiştilor, care mizau pe tarife vamale suplimentare cuprinse între 10% şi 25% pentru automobilele electrice importate din China.
Vicepreşedintele Comisiei Europene, Margaritis Schinas, a declarat la o conferinţă de presă că automobilele produse în China beneficiază de subvenţii incorecte, ceea ce îi ameninţă pe producătorii europeni. "Din acest motiv, Comisia s-a adresat autorităţilor chineze pentru a discuta aceste descoperiri şi a analiza posibile modalităţi prin care pot fi rezolvate problemele identificate", a spus Margaritis Schinas, într-o conferinţă de presă.
"Dacă discuţiile cu autorităţile chineze nu vor conduce la o soluţie eficace, aceste tarife compensatorii provizorii vor fi introduse începând cu data de 4 iulie dar nu vor fi colectate decât dacă vor fi introduse tarife definitive", a precizat Executivul comunitar.
După introducerea tarifelor provizorii, Bruxelles-ul va avea la dispoziţie patru luni pentru a impune tarife definitive. Însă statele membre vor putea să elimine aceste tarife dacă cel puţin 15 ţări membre, reprezentând cel puţin 65% din populaţia UE, se vor opune.
Autorităţile de la Beijing au criticat decizia Bruxelles-ului de a demara o investigaţie asupra subvenţiilor de care au beneficiat constructorii chinezi, a făcut un apel pentru cooperare şi lobby în ţările membre UE, dar nu a transmis în mod clar care va fi răspunsul său la noile tarife ale UE.