Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB) ocupă din nou prima poziție în țară și are cel mai mare scor din istoria sa în cea de-a opta ediție a Metarankingului Universitar (2016-2023), ale cărui rezultate au fost anunțate public duminică, 10 decembrie 2023 (/Metaranking_Universitar_2023_Clasamentul-Universitatilor-Romanesti), transmit reprezentanţii Universităţii, într-un comunicat de presă.
Metarankingul Universitar 2023 include cele 9 clasamente (rankinguri) stabilite încă din 2016: (1) Academic Ranking of World Universities/ARWU (educație și cercetare); (2) Center for World University Rankings/CWUR (educație și cercetare); (3) Leiden Ranking/CWTS (cercetare); (4) Performance Ranking of Scientific Papers of World Universities/NTU (cercetare); (5) QS – Top Universities Ranking/QS (educație și cercetare); (6) Scimago Institutions Ranking/Scimago (dominant cercetare); (7) Times Higher Education – World University Rankings/THE – Times (educație și cercetare); (8) University Ranking by Academic Performance/URAP (cercetare); (9) Best Global Universities Rankings/US News (cercetare).
Potrivit comunicatului, Metarankingul Universitar a fost creat în anul 2016 de Ministerul Educației, sub coordonarea prof. univ. dr. Daniel David și cu consultanță internațională, cu scopul de a crea un instrument care să poată măsura riguros performanțele universităților românești în clasamentele internaționale incluse, dincolo de variațiile în aceste clasamente, variații care pot fi determinate de factori care nu au legătură directă cu performanța academică reală a universităților, precum întâmplarea, modificarea tranzitorie, creșterea nesustenabilă, modificările apărute în criteriile rankingurilor etc.
Între 2017–2021, Metarankingul Universitar a fost publicat de diverși coautori inițial sub egida Asociației Ad Astra a Cercetătorilor Români. Din 2022, Metarankingul Universitar este publicat sub egida Centrului Qualitas din UBB, cu o echipă de experți interni și externi. Deoarece UBB este membru COARA, Metarankingul Universitar a utilizat metodologia deja clasică și testată din 2016, dar nu se vor face prezentări/analize publice detaliate, ca în anii precedenți. Cei interesați de analize comparative, detalii și/sau consultanță le pot face independent sau pot contacta Centrul Qualitas al UBB.
Punctajul UBB de-a lungul timpului, rezultat din combinarea performanței în fiecare din clasamente incluse în Metarankingul Universitar, a evoluat astfel:
- 2016 – 13 puncte (poziția 1 în țară);
- 2017 – 14 puncte (poziția 1 în țară);
- 2018 – 14 puncte (poziția 1 în țară);
- 2019 – 18 puncte (poziția 1 în țară);
- 2020 – 18 puncte (poziția 1 în țară);
- 2021 – 17 puncte (poziția 1 în țară);
- 2022 – 20 de puncte (poziția 1 în țară);
- 2023 – 22 de puncte (poziția 1 în țară).
„Când, sub egida Ministerului Educației, am inițiat în 2016 acest metaranking, ideea a fost să oferim un cadru pentru a măsura mai riguros performanța universităților românești în diverse clasamente. Într-adevăr: (1) în funcție de criteriile incluse în diverse clasamente, poziția unei universități poate să varieze, într-un anumit an, în clasamente diferite, astfel încât, unele universități ignorau în analiză anumite clasamente importante în care nu aveau performanța dorită; (2) există fluctuații de la un an la altul în performanța în același clasament, astfel că o analiză longitudinală este de asemenea necesară, pentru a surprinde modificări cu sens, nu tranzitorii; (3) din păcate, mulți nu înțeleg încă corect semnificația unei poziții (rang) în clasamente: spre exemplu, poziția 500 din 500 de universități (adică ultima în clasament) nu este mai bună decât poziția 1000 din 2000 de universități (adică poziția de mijloc); dar pentru a înțelege asta ai nevoie de analize de percentile, greu de priceput direct de către nespecialiști, dar care se reflectă mai bine în metaranking”, declară rectorul UBB; prof. univ. dr. Daniel David.
Ca semnatar al strategiei COARA a Comisiei Europene ((https://coara.eu/), UBB insistă că rankingurile (clasamentele) sunt demersuri informative utile, mai ales pentru unele comparații și unele direcții în politicile academice, dar că acestea nu reflectă complet complexitatea unei universități și că trebuie văzute doar prin această logică.
„În 2005, în calitate de consilier personal al ministrului, am susținut în țară primele clasificări naționale formale ale universităților românești (cu consultanță internațională și cu colaborări naționale – ex. Asociația Ad Astra). În 2016, din aceeași calitate, am introdus în țară ideea metarankingului (cu consultanță internațională). Acum cred că ne apropiem treptat de necesitatea regândirii arhitecturii academicii naționale și introducerea unor mecanisme de evaluare diferențiate și în noua logică europeană COARA”, încheie rectorul UBB.