Unitățile de învățământ preuniversitar din județul Cluj au propus și au înaintat Inspectoratului Școlar Județean Cluj proiecte educaționale menite să prevină comportamentele agresive în rândul elevilor și care propun un management eficient al cazurilor de violență și al altor situații corelate contextual formelor de violență verbală, fizică și psihologică-bullying.
Astfel, potrivit criteriilor generale de selecție, prevăzute prin Ordinul Ministerului Educației, nr. 6.196/2024 și a formularelor de candidatură, unitățile școlare clujene au propus activități educaționale adecvate nevoilor preșcolarilor și elevilor, în conformitate cu nevoile identificate și cu obiectivele stabilite/indicatori de rezultat, din categoriile: teatru forum, concursuri tematice, campanii de conștientizare și sensibilizare, vizite de studiu și întâlniri tematice, activități de formare pentru cadrele didactice, privind managementul și rezolvarea conflictelor, activități de învățare între egali și de creștere a coeziunii claselor, grupuri de sprijin pentru elevii implicați în situații de violență, ateliere cu părinții.
Menționăm că toate cele 20 unități de învățământ preuniversitar din județul Cluj, ale căror proiecte educaționale au fost declarate câștigătoare de către comisia de evaluare constituită la nivelul Inspectoratului Școlar Județean Cluj, beneficiază de finanțare, din partea Ministerului Educației, în valoare totală de 95.000 lei, conform Anexei 2 la O.M.E., nr. 6196/2024.
„Ținând cont de faptul că violența în mediul școlar are consecințe multiple și profunde, în ceea ce privește dezvoltarea socio-emoțională a elevilor, dar și performanțele școlare ale acestora, proiectele propuse de unitățile de învățământ preuniversitar clujene încurajează intensificarea colaborării între instituții cu competențe privind reducerea comportamentelor indezirabile în rândul elevilor, cooptarea părinților în activitățile educative extrașcolare și creșterea siguranței și a securității în mediul școlar, știut fiind faptul că un climat sigur, primitor și de susținere în mediul școlar se realizează cu participarea tuturor actorilor implicați în procesul de educație”, a declarat Marinela Marc, inspector școlar general al Inspectoratului Școlar Județean Cluj.
Unitățile de învățământ preuniversitar din județul Cluj care vor implementa proiecte de prevenire a violenței și a infracțiunilor în mediul școlar, în cadrul Programului național „Împreună prindem curaj”, în perioada decembrie 2024-mai 2025, sunt următoarele: Centrul Școlar pentru Educație Inclusivă „Miron Ionescu” Cluj-Napoca; Școala Gimnazială „Avram Iancu” Câmpia Turzii; Școala Gimnazială „Mihai Viteazul” Câmpia Turzii; Școala Gimnazială Geaca, com. Geaca; Liceul Tehnologic de Transporturi „Transilivania” Cluj-Napoca; Școala Gimnazială „Ioan Opriș” Turda; Școala Gimnazială „Traian Dârjan” Cluj-Napoca; Liceul Teoretic „Octavian Goga” Huedin; Colegiul Tehnic „Ana Aslan” Cluj-Napoca; Grădinița cu Program Prelungit „Licurici” Cluj-Napoca Liceul Teoretic „Dumitru Tăuțan” Florești; Școala Gimnazială Specială Huedin; Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” Cluj-Napoca; Școala Profesională Poiana Turda; Liceul Greco-Catolic „Inochentie Micu” Cluj-Napoca; Grădinița cu Program Prelungit „Lumea Copiilor” Cluj-Napoca; Grădinița cu Program Prelungit „Prichindeii Veseli” Huedin; Grădinița „Magic Land One” Cluj-Napoca; Liceul Special pentru Deficienți de Vedere Cluj-Napoca; Școala Profesională Răscruci.