Lucrările de execuţie a metroului clujean au început, miercuri, în prezenţa premierului Marcel Ciolacu, a preşedintelui Senatului, Nicolae Ciucă, a ministrului Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, şi a primarului Emil Boc.
Viitoarea linie de metrou va avea o lungime 21,03 km, cu 19 stații și un depou dotate cu facilități pentru buna integrare a sa cu celelalte sisteme de mobilitate.
”El se va integra cu alte două proiecte mari. Ați văzut lucrările la viitorul Spital Regional de Urgență, s-a început construcția de aici din Florești pentru a se asigura un acces suplimentar la spital. Ne-am bucurat că astrele s-au aliniat și am putut astăzi am putut astăzi, cu sprijinul Guvernului României posibilitatea să demarăm aceste proiecte împreună: Centura Metropolitană tronsonul I Cluj-Florești, lărgirea carosabilului de la 4 la 6 benzi care va permite să se introducă transport în comun și bandă specială pentru taximetriști și salvare este în lucru.
Acest lucru este posibil pentru că aici la Cluj, oamenii și-au dat mână să construiască lucruri împreună. Astăzi începe un nou proiect important, metroul din Cluj”, a declarat primarul Emil Boc, la ceremonia desfășurată în comuna Florești.
Preşedintele PNL, Nicolae Ciucă, a declarat și el că începerea lucrărilor la magistrala de metrou de la Cluj-Napoca reprezintă o nouă etapă pentru administraţiile locale şi pentru Guvern, fiind modalitatea în care să fie asigurată o ''fundaţie'' generaţiilor viitoare.
Nicolae Ciucă a apreciat că noul proiect constituie o dovadă că România se modernizează, iar Clujul este vârf de lance în ceea ce priveşte atragerea investitorilor şi corelarea între autorităţile locale şi cele centrale pentru obiectivele necesare comunităţii.
"Acest nou proiect este o dovadă că România se transformă, România se modernizează, iar Clujul este vârful de lance (...) pentru ceea ce înseamnă viziune, pentru ceea ce înseamnă atragerea de investitori, pentru ceea ce înseamnă o echipă la nivelul administraţiei locale în măsură să proiecteze tot ceea ce este necesar pentru comunitate, pentru oameni şi, de asemenea, să interacţioneze, să se coreleze cu autorităţile centrale, cu Guvernul României, cu toate celelalte instituţii, astfel încât aceste obiective să prindă viaţă. Îmi aduc aminte, domnule primar, că la vremea când vorbeaţi despre metrou lumea nu a crezut că se poate îndeplini, că acest proiect poate să prindă contur şi iată, astăzi să asistăm la implementarea lui", a spus Nicolae Ciucă.
Preşedintele PNL a punctat că realizarea metroului va duce la o scădere a numărului autovehiculelor care circulă în Cluj-Napoca, fapt relevant atât pentru decongestionarea traficului, cât şi din perspectiva transformării verzi a oraşului.
''Cu toţii simţim ce înseamnă să treci prin Floreşti şi să ajungi în Cluj. Este într-adevăr o rută foarte aglomerată. S-au făcut diferite analize şi s-au căutat soluţii. S-a ajuns să se decidă pe soluţia metroului, (...) acest metrou va face în aşa fel încât 29.000 de autovehicule să nu mai circule, ceea ce este într-adevăr un număr foarte relevant. Este relevant şi pentru trafic, dar din perspectiva mea este relevant şi pentru ceea ce înseamnă obiectivul dumneavoastră de continuare a transformării verzi a municipiului Cluj-Napoca şi a localităţilor din jurul municipiului", a punctat Nicolae Ciucă.
”Dezvoltarea României nu trebuie să aibă culoare politică, cum nici administraţia nu trebuie să aibă culoare politică, decât în cele 30 de zile din campanie. Cu adevărat, Clujul şi-a luat cea mai mare porţie de dezvoltare în acest moment, odată cu spitalul regional, cu aeroportul şi acum cu primul metrou din afara Bucureştiului", a afirmat și primul-ministru Marcel Ciolacu.
Premierul a evidenţiat importanţa dezvoltării în continuare a liniilor de metrou în Bucureşti, având în vedere că fără acestea nu se poate rezolva problema de trafic într-o capitală.
"În Bucureşti, nu s-a întâmplat acest lucru, acum încercăm, cu domnul ministru, cu primarii de sector, să regândim extinderea metroului. Indiferent câte pasarele facem, indiferent cât de mult modificăm sensurile de circulaţie, (...) fără metrou nu rezolvi problema de trafic într-o capitală sau într-un oraş atât de dezvoltat cum este Clujul. Aveţi o administraţie locală experimentată, cu viziune, experienţa de prim-ministru a domnului Boc îşi pune amprenta - a anticipat ceea ce ar fi trebuit să anticipeze şi un primar general", a susţinut Marcel Ciolacu.
El a dat asigurări că se caută soluţii pentru finanţarea în totalitate a proiectului metroului de la Cluj.
"Am înţeles de la domnul Boc, de la domnul primar, că partea grea a făcut-o domnul Ciucă, a semnat contractul. Mie şi domnului Boloş, ministrul Finanţelor, ne-a rămas partea uşoară, ne trebuie o confinanţare de 10 miliarde din bugetul de stat (...) ca să finalizăm acest metrou, dar sunt ferm convins că şi pentru acest lucru o să găsim soluţii. Observaţi că, deja, anticipăm că până în 2026 se vor cheltui cei 1,6 miliarde, iar, ca să asiguri continuitatea şi finanţarea lucrării, demersul pentru finanţarea de aproape 2 miliarde de euro trebuie pornit de acum, ca el să fie închis atunci. Asta înseamnă perspectivă, asta înseamnă un plan administrativ şi, nu în ultimul rând, un plan de ţară. Vă felicit", a completat prim-ministrul.
Proiectul metroului este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului. În anul 2031, anul de punere în funcțiune al metroului, vom avea 164.000 de călători pe zi, ceea ce înseamnă mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș, încă din primul moment de funcționare a metroului. În termeni de "transformare verde", într-un an, metroul va elimina gaze cu efect de seră în echivalent a jumătate de milion de copaci plantați.
Linia de metrou ușor, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, are o capacitate de transport nominală/maximă la interval de 90 secunde: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens). Flota de material rulant este constituită din trenuri cu trei vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri. Sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie „fără mecanic” (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 conform standard IEC 62290-1, GoA4 presupunând operarea nesupravegheată a trenului (UTO), ceea ce înseamnă că personalul nu este necesar la bord.
Numărul de trenuri care vor fi achiziţionate (prin alt contract): 26, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri (pasageri).
Conform analizelor finale privind cererea de transport, se estimează că numărul total de călători necesar a fi transportați este de 164.400 călători/zi în anul punerii în funcțiune (anul 2031) respectiv 246.000 călători/zi în anul 2060, adică 89.790.000 călători/an în 2060.
Traseul liniei de metrou ușor începe din zona nouă rezidențială din Florești. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și a unui centru comercial. Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deservește cartierele Gheorgheni și Sopor, unde este amplasat și Depoul suprateran. Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.
Punctele principale de interes ce trebuie deservite de către viitorul traseu de metrou, pe axa vest-centruest, sunt: Centrul zonei de sud a Comunei Florești - Spitalul regional de urgență - Centru Comercial - Cartierul Mănăștur - Centrul Municipiului Cluj-Napoca - Aurel Vlaicu/Pod IRA - Centru Comercial - Depou.