Pandemia Covid-19 din primăvara anului 2020 a condus la sistarea cursurilor universitare din România în formatul clasic, faţă în faţă. Trecerea bruscă și neplanificată la învățământul online a generat o serie de provocări pentru studenți și cadrele didactice, care au fost nevoiți să se adapteze procesului de predare și învățare în noul cadru de organizare și comunicare.
Majoritatea universităţilor din România au încercat să se adapteze la aceste schimbări.
În cadrul emisiunii România 4.0 de la NapocaFM, profesorul universitar doctor în cadrul Universităţii de Medicină şi Farmacie “Iuliu Haţieganu” din Cluj-Napoca, Claudiu Man a vorbit despre provocările şi dezvoltarea sistemului educaţional din România în contextul pandemiei.
Prof. univ. dr. Claudiu Man a precizat că, UMF Cluj-Napoca a implementat în premieră naţională primul robot inteligent destinat universităţilor din România.
“Cred că în această perioadă am oferit maximum din ce se putea oferi în aceste condiții de pandemie. Am accesat și noi o platformă online de învățământ care a generat costuri suplimentare, dar am făcut acest efort pentru studenți. Sunt anumite avantaje pentru că am fost cumva forțați să folosim și alte metode de a învață, de exemplu fișiere audio, fișiere video. Sigur că lipsește contactul direct cu pacientul, dar a fost suplinit în mare măsură cu aceste metode noi de învățământ și ne-am perfecționat și noi. Mie îmi lipsește foarte mult interactivitatea față în față cu studentul, dar am reușit prin diferite soft-uri să primim feedback din partea studenților”, a declarat prof. univ. dr. Claudiu Man la NapocaFM.
De asemenea, prof. univ. dr. Claudiu Man a declarat în cadrul emisiunii România 4.0 faptul că, în pandemie UMF a fost implicată în lupta cu virusul Covid-19.
“UMF Cluj-Napoca a fost implicată activ în lupta cu aceste infecții virale și în primul rând s-au efectuat teste. S-au pus la dispoziție aparate pentru efectuarea testelor. Am pus la dispoziție de când a apărut și vaccinul, acele congelatoare de -70 de grade. Am fost implicaţi activ în vaccinare. Vaccinarea personalului didactic și auxiliar, vaccinarea studenților, atât cetățeni români, cât și a studenților internaționali, totul pentru a reveni cât mai repede la normal.
Lumea reacționează în mod emoțional la necesitatea vaccinării în general. Dacă ne amintim de vaccinarea antigripală într-un an când nu prea se înghesuia lumea la vaccinare, s-a întâmplat că a decedat o persoană publică din cauza gripei, un actor și a două zi a fost coadă mare la centrul de vaccinare. Mai puțini își fac calcule de riscuri. La ce riscuri mă expun dacă nu mă vaccinez? Nu este vaccinare fără reacții adverse. Aceste riscuri trebuie comparate cu riscurile nevaccinarii”, a menţionat prof. univ. dr. Claudiu Man.
De asemenea, prof. univ. dr. Claudiu Man a spus că, pandemia i-a făcut să facă progrese mai rapide în domeniul informaţional. Astfel că, UMF Cluj-Napoca a implementat în premieră naţională primul chatbot destinat universităţilor din România.
“Pandemia ne-a împins să progresăm mai rapid în domeniul informațional. De exemplu, circulația documentelor în format electronic, semnătură electronică, acele metode interactive de televoting folosite în metodă de predare pentru studenți.
În februarie 2020 noi am prevăzut aceste probleme generate de pandemie. La secțiile de învățământ în limba engleză și franceză admiterea este pe bază de dosar, dosar care putea fi adus personal sau putea fi trimis prin poșta normală. Am prevăzut că din cauza pandemiei nu va fi circulația liberă. Atunci am implementat acea platformă de înscriere online care a simplificat foarte mult lucrurile. În schimb, creșterea fluxului de candidați internaționali a generat probleme de comunicare. Erau sute de mail-uri primite care așteptau răspuns din partea candidaților. Atunci am venit cu altă idee în 2021, să folosim un robot care răspunde automat.
Am venit cu această idee, cu un chatbot, noi îi spunem roboţica, pe care o cheamă Ana, care a fost lansată de 12 zile și a fost accesată de peste 1000 de candidați. În 99% din cazuri s-a răspuns automat. E de un mare ajutor. Lucrează 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Nu cere zile libere. Nu încălcăm codul muncii. Răspunde în 2 limbi străine, engleză și franceză. Pentru candidații internaționali era nevoie. Din cauza creșterii fluxului de candidați nu mai puteam face față. Nu vedeam altă soluție. Suntem foarte mulțumiți.
Era un obiectiv în cadrul universității de a digitaliza universitatea. Pandemia ne-a împins puțin înainte”, a declarat prof. univ. dr. Claudiu Man.
Întrebat fiind care este candidatul ideal pentru UMF Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Claudiu Man a precizat că “un medic are nevoie de o memorie foarte bună, dar memoria nu este totul sau este departe de a fi totul. Memorarea unor date clinice nu satisfice cerințele profesiei de medic. Ne dorim candidați care au manualitate. Trebuie să țină cont de acest aspect când vin la această universitate. Ne dorim candidați care au o anumită logică în gândire. O materie foarte importantă. Logica medicală este la bază. Există teste speciale de aptitudini pentru domeniul medical. Teste care durează 8 ore făcute de firme specializate, pentru a evalua candidații”.
Prof. univ. dr. Claudiu Man a precizat că, în România sunt specialişti de mare valoare.
“Cred că în România sunt specialiști de mare valoare. În special în domeniul chirurgical. Tehnologia a evoluat și în România. Sistemul privat s-a dezvoltat mult. Cred că turismul medical se va diminua, pentru că îți dorești un medic care îți vorbește pe limba ta. Medicii români sunt lăudați și în străinătate”, a declarat prof. univ. dr. Claudiu Man în cadrul emisiunii România 4.0 de la NapocaFM.