Din august, românii vor avea carte de identitate electronică, de mărimea unui card bancar. În premieră, buletinul va conține un CIP, dar și elemente de securitate suplimentare, ca în Belgia sau Germania. Noul buletin ne va scăpa de mersul la ghișeu pentru a obține diferite acte, promit oficialii din Ministerul de Interne, care lucrează acum la proiectarea lui, pentru că va conține o cheie criptografică și ne vom putea loga în sistemele informatice ale statului.
Anual, zeci de acte falsificate sunt descoperite de către Direcția pentru Evidența Persoanelor. Din august, acest lucru nu se va mai intampla pentru că noul buletin electronic va fi greu de contrafăcut precizează specialiștii de la Ministerul de Interne. Buletinul actual este confecționat după o tehnologie din anii '90, ceea ce îl face extrem de ușor de falsificat. România a fost obligată de Uniune Europeană să întărească măsurile de securitate.
“În cadrul cipului trebuie inserate imaginea a două amprente și imaginea facială a persoanei, respectiv fotografia persoanei", a explicat chestorul Cătălin Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor din cadrul MAI.
Direcția pentru Evidența Persoanelor lucrează deja la proiectarea noului act. Primul buletin electronic va fi emis pe 2 august anul acesta.
"Pe față vom avea în primul rând însemnele Uniunii Europene, cele 12 steluțe galbene, iar în interiorul acestora va fi însemnul statului emitent. Numele prenumele, CNP-ul, data nașterii, data expirării, seria și numărul și emitentul. Pe verso vom avea data emiterii și domiciliul. În acest moment discutăm de tiparirea domiciliului pe cartea electronica", mai spune chestorul Cătălin Giulescu.
Românii vor putea opta și pentru modelul actual al cărții de identitate
Cei cărora le expiră actul de identitate vor primi noul buletin electronic și vor avea unele avantaje. Cei care nu doresc un document cu CIP, pot opta pentru buletinul simplu, doar că nu vor mai putea călători în baza lui în afara granițelor.
"Putem vorbi de servicii de înmatriculare, de eliberarea cazierului judiciar, plata taxelor și a impozitelor de la distanță doar utilizând cartea electronică pentru a te autentifica în sistemele informatice. Deci, persoana care solicita accesul la un serviciu nu mai trebuie să meargă la ghișeu să facă dovada legitimării, ci prin cartea electronică identitatea îi va fi certificată și i se va permite accesul la servicii de la distanță”, a mai precizat directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor.
În premieră și copiii vor putea avea buletin electronic, indiferent de vârstă, la solicitarea părinților. Taxa pentru noul act va fi de cel puțin 15 euro.