Opt din zece companii din România sunt fraudate de proprii angajați

O analiză recentă arată că peste 75% dintre companiile din România sunt fraudate de proprii angajaţi.

Printre cele mai întâlnite tipuri de fraudă se află manipularea împrumuturilor bancare sau compromiterea e-mailului cu ajutor din interiorul companiei, relevă o analiză a Corporate Intelligence Agency, publicată luni. În acelaşi context, datele Asociaţiei Examinatorilor de Fraudă Certificaţi (ACFE) arată că, la nivel internaţional, companiile, instituţiile statului şi asociaţiile non-profit pierd anual 5% din venituri, în medie, din cauza fraudelor comise de proprii angajaţi, manageri şi chiar acţionari.

"Prejudiciile financiare nu sunt însă singurele urmări cauzate de fraudele interne. Companiile suferă prejudicii masive ca urmare a acestui fenomen, care pot duce până la pierderea credibilităţii şi a încrederii acordate de piaţă. Mai mult, în anumite cazuri, fraudele interne pot duce la investigaţii penale împotriva companiilor şi la atragerea răspunderii penale a acestora", se menţionează în analiză. 

Potrivit sursei citate, cele mai întâlnite tipuri de fraudă sunt: diferite scheme de conflicte de interese - probabil una dintre cele mai întâlnite scheme de fraudă în Europa Centrală şi de Est: angajaţii determină sau influenţează alocarea contractelor pentru companiile fondate sau controlate de aceştia sau de rudele lor (tipologie frecvent întâlnită în fiecare industrie); tratament preferenţial sau alocare de contracte acordate anumitor parteneri de afaceri - observate, de obicei, în industria farmaceutică, retail şi la dezvoltatorii imobiliari; manipularea poliţelor de asigurare, în special prin aranjamente ilicite între angajaţii departamentului antifraudă şi clienţi; manipularea împrumuturilor bancare; compromiterea email-ului cu ajutor din interiorul companiei; deturnarea sau furtul de bunuri (utilizarea neautorizată a maşinilor companiei, laptopurilor, utilajelor de orice fel), de asemenea, observate foarte frecvent în fiecare industrie.

Companiile care generează cele mai multe solicitări sunt din industriile de retail, investment, banking, producţie, farmaceutică, IT, oil & gas, construcţii, logistică, asigurări, telecom, management, servicii industriale etc. În România, mai mult de 75% dintre companiile din România sunt fraudate chiar de proprii angajaţi, reiese din cercetarea de specialitate.