A 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie 2022) anunță Focus Polonia, un program divers dedicat cinematografiei poloneze care include cele mai importante producții ale creatorilor contemporani de cinema, colaborări cu Festivalul Internațional de Film New Horizons din Wrocław și cu Stefan Laudyn (directorul Festivalului Internațional de Film de la Varșovia), dar și o retrospectivă a regizorului Krzysztof Kieślowski. Întregul program Focus Polonia numără peste 20 de titluri, printre care documentare, un cine-concert și un serial. Focus Polonia este organizat cu susținerea Institutului Polonez din București și Polish Film Institute.
În 1983, Polonia comunistă este zdruncinată de tragedia dispariției unui elev de liceu, în urma agresiunilor la care este supus de reprezentanții poliției. Singurul martor al acestei întâmplări devine principalul inamic al statului, care va face tot posibilul să îl elimine. El este protagonistul filmului Leave No Traces (r. Jan P. Matuszyński), proiectat în premieră în Competiția Oficială de la Veneția.
Același regim totalitar reprezintă fundalul evenimentelor din 1970, documentarul în care regizorul Tomasz Wolski combină imagini de arhivă, înregistrări ale unor conversații telefonice și tehnici de animație stop-motion pentru a spune povestea unuia dintre cele mai sângeroase proteste din istoria Poloniei.
De la balconul său, înarmat cu o cameră și un microfon, multi-premiatul regizor Paweł Łoziński abordează trecătorii, invitându-i la dialog. Conversațiile lor, atât de diverse și de personale, conturează o imagine complexă a Varșoviei. În 2021, The Balcony Movie a fost distins cu Critics Week Award la Festivalul Internațional de Film de la Locarno.
În All Our Fears, un tânăr gay, catolic practicant, încearcă să convingă comunitatea religioasă din care face parte să organizeze o slujbă de înmormântare pentru prietena sa care a recurs la un gest extrem în urma atacurilor homofobe la care a fost supusă. Drama queer regizată de Łukasz Ronduda și Łukasz Gutt este inspirată dintr-un caz real.
,,Fascinant. De parcă ai urmări o reflecție într-o sală plină de oglinzi’’, scrie Cineuropa despre Other People, o operă rap inovatoare și debutul regizoarei Aleksandra Terpińska, premiată în 2017 la Cannes pentru scurtmetrajul The Best Fireworks Ever. Plasată în Varșovia contemporană, filmul bazat pe bestseller-ul autoarei Dorota Masłowska urmărește evoluția unei relații ilegitime, care va oferi tuturor celor implicați ocazia de a sta față în față cu adevărurile incomode din viețile lor.
TIFF oferă anul acesta un Carte Blanche Festivalului Internațional de Film New Horizions din Wrocław, unul dintre cele mai importante evenimente cinematografice din Polonia.
”Colaborarea dintre New Horizons IFF și Transilvania IFF a fost întotdeauna cu adevărat firească. Este o adevărată onoare să particip la Polish Focus organizat de prietenii noștri români și să arăt cinci voci diverse ale curajosului cinema polonez nou. New Horizons cu sediul în Wrocław este un festival de rebeli, vizionari, radicali și experimente. Admirăm cineaștii care au curajul să-și urmeze propriile drumuri și să caute noi moduri de a povesti. Sper că selecția noastră va arăta sufletul New Horizons”, spune Marcin Pieńkowski, Directorul Artistic al New Horizons IFF.
Selecționerii festivalului propun astfel spectatorilor din Cluj-Napoca titluri precum Silent Land, debutul remarcabil al regizoarei Aga Woszczyńska, care subliniază ignoranța cu care europenii continuă să trateze situația imigranților, urmărind evoluția unui cuplu a cărui vacanță este întreruptă de un accident tragic. Prezentat în premieră la Berlinală, We Haven’t Lost Our Way (r. Anka Sasnal, Wilhelm Sasnal) urmărește viața Ewei, o traducătoare care dă meditații pentru a-și câștiga existența, și a lui Eryk, un profesor care este concediat de la universitatea pentru care preda. În momentul în care Ewa primește un colet misterios de la Eryk, cele două personaje pornesc într-o călătorie de evadare de sub ochii societății, obligații și responsabilități.
Autorul unor documentare multi-premiate, regizorul Piotr Stasik debutează cu lungmetrajul experimental The Moths, care urmărește un grup de 20 de copii pe care interdicția de a se mai juca pe computer îi împinge într-o situație limită. Când unul dintre ei dispare din tabăra la care participau, ceilalți pornesc în căutarea lui, simulând un întreg joc de strategie, în care pericolele pândesc la tot pasul.
Cu premii câștigate la numeroase festivaluri din Europa, inclusiv un premiu pentru cel mai bun film de lungmetraj la Festivalul de film de la Geneva, Mosquito State în regia lui Filip Jan Rymsza este povestea unui analist de pe Wall Street care observă cum modelele din calculator se comportă neregulat, la fel ca roiurile de țânțari care se reproduc în apartamentul său.
În Anatomia, filmul de debut al regizoarei Ola Jankowska descoperim o femeie pe nume Mika care se întoarce în Polonia pentru a-și vizita tatăl bolnav. După mulți ani în care nu s-au mai întâlnit, tatăl trăiește cu impresia că femeia este încă o adolescentă care trăiește împreună cu el. Mika devine un ajutor de nădejde pentru părintele ei, ghidându-l prin labirintul amintirilor pierdute și reușind să se descopere pe sine.
În Focus Polonia, Stefan Laudyn (Director al Festivalului Internațional de Film de la Varșovia), un prieten apropiat și susținător al TIFF, propune spectatorilor două filme cult din cinematografia poloneză.
Este vorba de Top Dog (1978) în regia lui Feliks Falk, „unul dintre cele mai reprezentative filme pentru curentul de cinema al anxietății morale”. Scenariul surprinde lumea unor prezentatori de evenimente care, deși pare foarte departe de politică, se dovedește similară, plină de oportuniști și manipulatori.
Pentru Laudyn, The Cruise (1970), în regia lui Marek Piwowski, este „unul dintre cele mai originale filme poloneze realizate vreodată. Oferă un mod complet nou și proaspăt de a privi realitatea prin captarea elementelor comice și grotești în situații create spontan de un grup de oameni obișnuiți (actori amatori) pe care regizorul i-a selectat cu atenție și apoi i-a lăsat singuri pe o barcă care navighează pe râul Vistula”.
Din program face parte și cine-concertul The Polish Dancer (1917), o operă timpurie a regizorului Aleksander Hertz cu faimoasa actriță a cinematografului mut Pola Negri în prim-plan. Este singura producție poloneză cu Pola Negri care a supraviețuit până astăzi. Filmul va fi proiectat într-o variantă restaurată, acompaniat live de muzica compozitorului și pianistului premiat cu Grammy, Włodek Pawlik.
Secțiunea Va Urma propune două episoade dintr-un serial polonez provocator. Klangor în regia lui Kacper Wysocki spune povestea unui tată al cărui fiu dispare. Încercarea de a-l găsi declanșează o dramă de familie majoră.
Polonia este prezentă și în secțiunea EducaTIFF prin filmul Sonata, în regia lui Bartosz Blaschke. Un copil greșit diagnosticat cu autism se dovedește a suferi, de fapt, de lipsa auzului. După ce primește un aparat auditiv, se îndrăgostește de muzică. Visul lui este să devină pianist. Dar cine va susține un copil surd în acest vis muzical? Filmul a câștigat premiul publicului la Polish Film Festival 2021, iar protagonistul, Michal Sikorski, a devenit unul dintre cei mai promițători actori din țară.
Regizorul și scenaristul polonez Krzysztof Kieślowski va fi celebrat la TIFF2022 printr-o amplă retrospectivă prilejuită de comemorarea, în 2021, a 80 de ani de la nașterea cineastului. Zece dintre cele mai apreciate opere ale sale vor putea fi revizitate în cadrul secțiunii Close-up Krzysztof Kieślowski. Retrospectiva include și scurt-metrajul Taking Heads, realizat de Kieślowski în 1980, dar și scurt-metrajul din 2021 cu același nume, creat de Jan P. Matuszyński și inspirat de original.