Clujul se laudă cu un nou tren cu dotări complete. În ţările europene asta este deja o normalitate

Astăzi, în data de 15 decembrie, Remarul 16 Februarie şi Transferoviar Călători au inaugurat un nou automotor TFC.

Trenul va circula pe ruta din zona metropolitană, Cluj-Napoca-Aghireş.

Automotoarele Bombardier Talent sunt destinate, în principal, traficului regional metropolitan. Trenurile asigură un grad ridicat de confort, sunt prevăzute cu aer condiționat, wi-fi, toalete ecologice și au un nivel sporit de siguranță, fiind echipate cu camere de supraveghere, au anunţat reprezentanţii TFC (Transferoviar Călători) şi Remar 16 Februarie.

Aşa cum ştim cu toţii, să călătoreşti cu trenul în România este un coşmar. Cu toţii ne dorim să ajungem într-un timp eficient cu trenul dintr-o locaţie în alta şi să călătorim în condiţii bune. De ani buni, autorităţile vorbesc despre investiţii şi modernizări atât în trenuri, fie că vorbim de firme private sau de stat, cât şi în şinele de cale ferată, însă nimeni nu face nimic. Se aduc în România trenuri mai bune, dar şinele de cale ferată nu se modernizează, personalul nu este instruit aşa cum ar trebui şi curăţenia nu se păstrează.

Cele mai rapide trenuri europene parcurg și peste 500 km fără să oprească și în mai multe țări sunt pe sute de km viteze medii de 150 km/h. Asta se întâmplă în ţări, precum Franța, Spania, Germania, Austria sau Italia. În Europa de Vest și în cea Centrală s-a investit în trenuri noi, s-a modernizat calea de rulare și unele orașe sunt legate și de peste 70 de trenuri pe zi. Viteza este principalul aspect competitiv al industriei feroviare, fiindcă degeaba ar exista trenuri curate și noi dacă ar rula cu medii de 50 - 60 km/h. Polonia are de aproape zece ani trenuri Pendolino care rulează și cu 200 km/h. Austria a modernizat rețeaua pentru a avea și porțiuni de 200-230 km/h și a modernizat şi parcul de material rulant. De asemenea, trenurile din alte ţări europene au aer condiţionat funcţionabil, wi-fi şi toalete ecologice, sunt curate şi oferă siguranţă.

În anul 2021, căile ferate din România încă se mai confruntă cu terasamente instabile, terasamente situate în zone inundabile, poduri cu defecte apărute în exploatare, carenţă în întreţinerea corespunzătoare a căii ferate. Astfel că, viteza cu care se poate deplasa un tren este foarte mică. Un raport al Corpului de Control al Primului-Ministru realizat la Compania Naţională de Căi Ferate în 2020 arată că a fost diminuată viteza medie tehnică cu care se poate circula pe infrastructura feroviară la 68,86 km/h, în comparaţie cu viteza proiectată a reţelei de 86,30 km/h. Însă, problema este de fapt că, în unele locuri, viteza medie cu care se poate deplasa este de chiar 20 km/h.

TFC (Transferoviar Călători) a achiziţionat 12 automotoare Bombardier, iar primele șase automotoare au ajuns în ţară în luna iunie a acestui an. Aceste automotoare cumpărate la mâna a doua din Germania au fost introduse pe linia București Nord – Aeroport Henri Coandă şi de asemenea, urmează să fie introduse și pe alte secții operate de TFC, precum București – Buzău; Cluj-Napoca – Oradea; Cluj-Napoca – Alba Iulia; Cluj-Napoca – Târgu-Mureș.

Automotoarele Bombardier Talent BR 643 achiziționate de TFC pot atinge o viteză maximă de 100 de kilometri pe oră și în trecut au circulat în jurul orașului german Dusseldorf, fiind operate de compania Regiobahn. Opt dintre cele 12 automotoare au fost produse în 2004, iar alte patru în 2001.

Din păcate, automotoarele Bombardier nu vor putea atinge prea curând viteza maximă de 100 de kilometri pe oră, în România, până în momentul în care şinele de cale ferată nu vor fi modernizate.