Primarul Clujului, Emil Boc a vorbit despre proiectul metroului. El a spus că, este vital să existe un astfel de proiect.
“Mergeți în orice oraș mare, nu numai capitale. Este transport intermodal integrat, cobori din aeroport, te urci în metrou și te duci în orice parte a orașului. Metroul unește o parte cu alta a zonelor metropolitane, aceste lucruri au fost făcute acum 20-30 de ani, noi acum ne punem întrebarea dacă e bine să facem ce alții au făcut deja. Sunt un “must”, obligatorii și de bun simț. Noi am făcut studiile pe cont propriu, sunt în fază avansată, acum trebuie să fie duse la bun sfârșit de guvern. Pentru ca orașul să fie atractiv este vital să facem aceste proiecte, metroul, trenul metropolitan, centura. Nu sunt un moft, sunt o necesitate. Mă voi bate pentru aceste proiecte cât timp voi fi în viața publică. Cred în ele și cred că clujenii trebuie să aibă alternative la transportul poluant”, a spus Emil Boc, la ZIUA LIVE.
800 de milioane de euro pentru 9 km
Traseul total al metroului ar urma să aibă 21 de km, însă, în prima etapă se vor construi 9,16 km. Acest tronson va lega cartierul Mănăștur de Sopor și va avea 9 stații. Lucrările la prima secțiune ar putea începe la mijlicul anului 2023 și sunt evaluate la 800 de milioane de euro. Întreaga investiție este estimată la 1,7 miliarde de euro.
Conform lui Ionel Oprea, șeful de proiect, prima secțiune ar urma să fie funcțională în cinci ani, decembrie 2026, iar următoarea secțiune, cu 10 stații, în decembrie 2030.
Milioane de pasageri pe an cu metroul Clujului
Se estimează că odată finalizat, metroul va transporta circa 164.400 de pasageri zilnic și va scoate din trafic 29.000 de mașini. Reducerea traficului ar urma să fie de cel puțin 5% la punerea în funcțiune și 10% în 2030. Mai mult, Ionel Oprea susține că "linia de metrou va fi foarte eficientă, adică va avea un trafic de 60-70 de milioane de pasageri pe an".
9 stații săpate prin mijlocul orașului
Vor fi în total 19 stații, însă, în prima etapă se fac 9. Stațiile de metrou vor fi realizate prin săpătură deschisă, prin metoda top-down (de sus în jos), iar tunelurile se vor realiza cu aparate de tip TBM (tunnel boring machine).