42% dintre elevi nu știu să interpreteze un text la prima vedere. Ce spune Ministrul Educației?

Brio, platformă de teste standardizate pentru elevi, alături de alte 7 organizații non-profit specializate în domeniul educației, au lansat „Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România”.

Acesta a fost realizat în baza rezultatelor pe care peste 47.000 de elevi din toată țara, din clasele I-VIII, le-au obținut la teste de literație. Testele au fost aplicate pe copiii cu vârste între 6 și 14 ani. Au fost făcute atât la orașe, cât și la sate, în format digital sau la clasă.

Rezultatele arată că 42% dintre elevi au obținut scorul „nefuncțional”, ceea ce îi plasează în poziția de analfabetism, în timp ce aproximativ 20% dintre elevii care s-au testat (8% din populația școlară) sunt la limita de a trece în categoria de „minim funcțional”.

Doar 11% dintre elevi se plasează în categoria „funcțional” și au dovedit că au capacitatea de a localiza, înțelege și sintetiza informația dintr-un text scris.

Care a fost reacția Ministrului Educației?

„Rezultatele sunt mai mult decât îngrijorătoare, însă există și o serie de oportunități. Prima oportunitate, esențială din toate punctele de vedere, este programul România Educată, ce are ca obiectiv general redresarea sistemului de educație din perspectiva echității și calității, a asigurării cadrului legal și organizatoric, precum și din perspectiva asigurării resurselor optime. Subsecventă programului România Educată avem oportunitatea finanțării educației prin PNRR cu 3,6 miliarde euro. O altă oportunitate ce poate sprijini România Educată este disponibilitatea fără precedent de conjugare a resurselor publice și private”, a declarat Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, potrivit Cotidianul.

Competențele de literaţie sunt esențiale pentru parcursul educațional al unui elev și sunt extrem de importante pentru dezvoltarea unui adult.

Testele PISA și TIMSS au arătat și ele că avem restanțe în privința alfabetizării funcționale. România este pe locul 47 din 79 de țări, cu un grad de analfabetism funcțional de 44%. La testarea PISA, din 2019, România a avut cel mai slab punctaj din ultimii 9 ani.

Estonia este țara care s-a clasat cel mai bine la ultimele rezultatele PISA, urmată de Canada, Finlanda, Irlanda, Coreea de Sud, Polonia, Suedia, Noua Zeelandă, Statele Unite și Marea Britanie.