Potrivit analiştilor KeysFin, piaţa de ciocolată din România este estimată în 2021 la 55,2 miliarde de lei, în creştere cu aproximativ 10% faţă de anul precedent.
La nivel comparativ, analiza publicată luni relevă faptul că afacerile comercianţilor de ciocolată din România au avansat cu 11%, în 2020 atingând un maximum istoric de 4,1 miliarde de lei, iar producţia locală a scăzut în anul pandemiei cu aproape un miliard, până la 640 de milioane de lei. În general, piaţa de ciocolată (producţie şi comerţ) s-a diminuat cu 10,7% faţă de maximul istoric din 2019, ajungând la 4,8 miliarde de lei în 2020.
"Piaţa de ciocolată a avut de suferit în 2020, iar pentru 2021 estimăm să crească cu aproximativ 10% la peste 5,2 miliarde de lei. La impactul negativ al pandemiei (în special în producţie) se adaugă şi decizia strategică a Nestle de la începutul anului 2019, de închidere a fabricii de la Timişoara. Reprezentanţii companiei invocau atunci noile tipare de consum şi deficitul de forţă de muncă, într-un mediu competitiv. Prin urmare, în 2020, Nestle şi-a modificat şi domeniul principal de activitate şi a trecut de la codul CAEN 1082 - Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei şi a produselor zaharoase la 4639 - Comerţ cu ridicata nespecializat de produse alimentare, băuturi şi tutun. În cadrul acestei analize, am decis să includem compania în sub-segmentul comerţ al pieţei de ciocolată pentru a putea asigura continuitatea şi consecvenţa datelor", a explicat Diana Florescu, analist economic la KeysFin.
Conform analizei citate, pe segmentul de producţie, în 2020, Kandia Dulce S.A. a devenit principalul jucător din piaţă, cu o cifră de afaceri de 141 milioane lei (22,3% din producţie), urmată de Heidi Chocolat (88,8 milioane lei), RAP Confectioney SRL (66 milioane de lei), Mueller & Prietenii (32,5 milioane lei) şi Marco Polo VE SRL (aproape 20 de milioane lei), scrie Agerpres.
Pe sub-segmentul comerţ, în perioada analizată, Nestle Romania SRL conducea clasamentul cu afaceri de 933 milioane lei (22,6% din comerţ), urmată de Ferrero Romania SRL (880 milioane lei), Almira Trade SRL (166,6 milioane lei), Pfeiffer & Langen Romania SRL (166 milioane lei) şi Roshen One SRL (123 milioane lei).
Conform Institutului Naţional de Statistică (INS), la nivelul anului 2020, un român a consumat, în medie, 206 grame de ciocolată bomboane, rahat şi alte produse zaharoase, pe lună, cu 3% mai mult decât în 2019.
Totodată, la sfârşitul primului semestru din 2021, consumul mediu lunar a fost de 208 grame de persoană, după ce, în primul trimestru, ajunsese la 224 grame. În 2016 un român consuma, în medie, 157 de grame de dulciuri/lună (ciocolată, bomboane, rahat şi alte produse zaharoase).