Ministerul Finanțelor a pus la dispoziție sistemul de facturare electronică ce permite încărcarea, stocarea și descărcarea facturilor. Pe pagina web a Ministerului Finanțelor a fost dezvoltată o secțiune specială dedicată Ro e-Factura. VEZI AICI ghidul pentru utilizarea sistemului. Potrivit Ministerului Finanțelor, e-Factura este un „pas important pentru transformarea digitală a relației dintre antreprenor și Stat, și un salt uriaș pentru transparența achizițiilor publice din România”.
Directorul Centrului Național pentru Informații Financiare (CNIF), Dan Peștină, prezent într-o emisiune de la Napoca Live, moderată de jurnalista TVR Cluj, Loredana Corchiș, a vorbit despre sistemul e-Factură și a explicat cum funcționează acesta.
„Sistemul e-Factură este unul care s-a dezvoltat. El a început în iunie 2022, opțional și a devenit obligatoriu în noiembrie 2022 pentru relația cu Statul. Toate facturile care erau emise de diferite companii în relația cu Statul trebuiau obligatoriu să fie transmise prin sistemul de e-Factură. De la 1 ianuarie s-a extins acest sistem și în relația dintre companii. Ministerul Finanțelor a decis să nu aplice sancțiuni o perioadă. Toate companiile trebuie să emită, să raporteze până la 1 iulie toate facturile prin sistem. De la 1 iulie va trebui să considerăm ca factură originală doar cele care există în sistemul e-Factură și primirea facturii electronice să se facă tot prin cadrul acestui sistem. Deocamdată lucrurile merg cumva în paralel. În sensul că emitentul de factură este obligat să transmită acea factură în temern de 5 zile în sistemul e-Factură, dar cel care o primește, beneficiarul, poate să o primească în orice alt format, pe hârtie, prin e-mail. Avem obligația de raportare, nu avem și obligația de a descărca factura prin acest sistem. Se poate face acest lucru, dar nu suntem obligați. Există 2 excepții la obligația de facturare. Nu se raportează și nu se încarcă facturile emise către consumatori, adică de la business spre consumator, deocamdată. De asemenea, nu se încarcă facturile care au un anumit grad de confidențialitate", a declarat Dan Peștină. VEZI AICI EMISIUNEA.
Directorul CNIF a precizat că sistemul a avut la un moment dat blocaje, însă acelea au fost „upgrade-uri”: “În momentul de față emiterea unei facturi electronice se poate face în 2 modalități. Este folosit un soft de factură electronică sau este folosită o aplicație pe care Ministerul Finanțelor a pus-o la dispoziție gratuit. Sistemul nu s-a blocat prin prisma e-Factura. Am avut niște blocaje, așa cum au fost percepute de către public, pentru că suntem în plin proces de schimbare a tehnologiilor pe care le avem și atunci nu sistemul în sine a avut blocaje, ci spațiul privat virtual. Acelea nu au fost blocaje. Au fost upgrade-uri. De la 1 ianuarie am avut o medie de 6,29 minute pe zi în care sistemul a fost căzut. La 24 de ore mi se pare rezonabil”.
„În momentul de față am ajuns la 1 milion de facturi pe zi. Noi am dimensionat sistemul undeva la 5 milioane de facturi pe zi, dar din testele de performanță pe care le-am făcut suportă mult mai mult de atât.
Procesul de digitalizare nu e ușor. Trebuie să recunosc că acum avem sprijin, comparativ cu ce se întâmpla în trecut. Lucrurile sunt altfel acum. S-a trecut în mod accelerat la digitalizare. Ne-a ajutat mult și PNRR. Prin PNRR noi schimbăm mai mult de 90% din ce avem acum”, a mai declarat Dan Peștină, la Napoca Live.