20% dintre companii generează 80% din piața de servicii de business

Datele sunt concluziile unui studiu dezvoltat de ENSO, platforma lansată la sfârșitul anului trecut care își propune să fie un Amazon B2B al serviciilor ce conectează companiile cu furnizorii lor. 

Studiul a fost realizat pe 1.200 de firme din Cluj dintre care 200 reprezintă cei mai mari achizitori care generează 80% volumul total de servicii B2B din Cluj și 1.000 cei mari ofertanți de servicii, după cifră de afaceri și număr de angajați. Cele 200 de companii au o cifra de afaceri anuală de peste 2,5 miliarde de euro, generează un profit cumulat de peste 214 milioane de euro, au peste 40.000 de angajați și ocupă peste 335.000 de metri patrați de spații de birouri. 

“Am dezvoltat acest studiu pentru că ne-am dorit o radiografie a pieței serviciilor de business din Cluj-Napoca dar și pentru a veni în sprijinul companiilor care consumă aceste servicii și al furnizorilor care le oferă. Business-urile care folosesc aceste servicii vor avea o perspectivă calitativă și cantitativă asupra ofertei locale, ca sprijin în definirea strategiei de management al furnizorilor proprii. Intenționăm ca până la sfârșitul acestui an să facem astfel de radiografii pentru încă trei orașe mari din România, inclusiv București”, a spus Andrei Pantelimon, CEO @ENSO Business Services. 

Cele mai solicitate servicii sunt cele de administrare a afacerilor (contabilitate, juridic, taxe, marketing), HR (recrutare, training, beneficii), infrastructură – spații de birouri (închiriere, mentenanță, logistică) și IT (infrastructură, securitatea datelor). Până la declanșarea pandemiei, serviciile de organizare de evenimente și călătorii erau, de asemenea, foarte solicitate.

Cei mai mari achizitori din Cluj-Napoca sunt companiile din domeniul ingineriei, IT și servicii. Firmele din domeniul ingineriei au împreună o cifră de afaceri de 1.120 de milioane de euro aprope cât au cele de IT (935 milioane de euro) și servicii (368 milioane de euro) împreună. Cel mai mare profit îl generează firmele din IT, de 105 milioane de euro, cât fac împreună cele din inginerie (74 milioane de euro) și servicii (31 milioane de euro)

Cu cat o companie este mai mare cu atât va externaliza mai multe servicii, în timp ce business-urile mici externalizează atunci când construirea expertizelor interne este foarte costisitoare. 

“Aceste industrii, inginerie și IT, care sunt cei mai mari achizitori se bazează pe o resursa umană înalt calificată, care produce o valoare adăugată crescută, așa că, în mod firesc, ce este în afara core business este externalizat. Cu toate acestea, când compania depășește un prag de peste 100.000 de angajați la nivel mondial, numărul de servicii externalizate scade, dar crește volumul”, a explicat Pantelimon.

Studiul ENSO este cu atât mai valoros încât arată nu doar strategiile de outsoucing de servicii ci și modul în care funcționează economia Clujului, de la industriile mari angajatoare la companiile mici care furnizează servicii specifice. 

Studiul a fost realizat folosind date statistice de pe Ministerul de Finanțe și Registrul Comerțului culese, analizate și interpretate de specialiștii ENSO și are la baza și o serie de interviuri calitative cu cele mai importante companii din Cluj și furnizorii lor de servicii. ENSO Business Services este un strat-up antreprenorial lansat la sfârșitul anului trecut de șase antreprenori din Cluj.

 

Te-ar putea interesa și: