Tramvaiele din Cluj-Napoca circulă cu 16 km/h. Ce spune CTP despre acest subiect?

Serviciul Tehnic al companiei de transport public din Cluj-Napoca a anunțat că viteza medie de exploatare a tramvaielor din Cluj este de 16 km/h.

Tramvaiele electrice rulează uzual cu 50-60 km/h în lume, iar în Cluj-Napoca tramvaiele aveau o viteză medie comercială între 18 și 20 km/h în trecut, cu 2-4 km/h mai mult față de ce se întâmplă în prezent.

"În lume, tramvaiele electrice rulează uzual cu 50-60km/h de mai mult de jumătate de secol. Prin atingerea vitezelor permise de lege între stații se asigură viteza medie operațională atractivă și implicit timpi de călătorie cât mai buni. La inaugurarea rețelei de tramvaie din Cluj-Napoca, în 1987, tramvaie autohtone Timiș II realizau o cursă de 101 în 40 de minute tur-retur, mergând sistematic cu 50km/h între stații și menținând o viteză medie comercială de 18-20km/h", a scris Mobilitate Cluj-Napoca, pe pagina de Facebook.

Noile tramvaie Astra din Cluj au fost limitate la 32km/h, deși caietul de sarcini cerea tramvaie limitate la 50km/h, Astra a ofertat tramvaie apte de 50km/h iar legislația le permite să ruleze cu 50km/h. "Actuala viteză comercială este de 14km/h, nu 16km/h, o cursă de 101 de circa 13km lungime tur-retur având alocate 55-60 de minute", a mai scris Mobilitate Cluj-Napoca. 

În contextul unui sistem de tramvaie cu 30% mai lent decât acum 35 de ani, limitarea unor tramvaie noi, în garanție, la jumătate din viteza lor constructivă este impardonabilă, contrară bunelor practici și ascunde, cel mai probabil, grave vicii de fabricație ale tramvaielor. Asemenea măsuri nu s-au aplicat nici vechilor tramvaie autohtone, nici tramvaielor CKD KT4D fabricate în anii '70 și aduse la mâna a 2-a din Germania, nici tramvaielor mov Pesa Swing care rulează de noi de peste 10 ani pe liniile de sub Feleac.

Cei de la Serviciul Tehnic al CTP Cluj au transmis că “prin limitarea vitezei maxime de deplasare la 32 km/h (nu la 28 km/h), nu este afectată durata călătoriei, întrucât nu se modifică viteza medie de exploatare, iar timpii pe cursă nu sunt modificați. Limitarea vitezei maxime la 32 km/h are ca scop creșterea siguranței călătorilor și a celorlalți participanți la trafic, în special în condițiile de trafic mai lejer specifice primelor curse de dimineață, prin limitarea vitezei maxime de deplasare, astfel încât în cazul apariției unei necesități de frânare pentru evitarea unui accident, eficiența acestei operațiuni să fie mai ridicată”.

CTP 3