Neregulile de la Supercom încep să dea pe dinafară. CJ Cluj nu va participa la AGA ADI Eco-Metropolitan, în care se va vota majorarea tarifelor de salubritate

Supercom deține monopolul colectării, selectării și depozitării deșeurilor din județul Cluj, însă activitatea firmei a stârnit deja numeroase critici. În principal, este vorba de repetatele solicitări ale operatorului de salubritate privitoare la creșterea tarifelor către populație, în condițiile în care societatea nu-și respectă puncte esențiale din contractul încheiat cu UAT-urile din județ. În contract, Supercom și-a asumat tarife mici, de care nu se poate ține acum și încearcă prin diverse manevre să le crească în mod nejustificat, majorările fiind, în unele cazuri, și de câteva sute de ori mai mari decât cele asumate prin caietul de sarcini și contractul încheiat.

Apoi, unul din principiile fundamentale pe care Supercom și le-a asumat este cel potrivit căruia ”Plătești cât arunci”, ori realitatea ne demonstrează că acesta este doar praf aruncat în ochii oamenilor, cântărirea deșeurilor selectate, prin care, atenție, ar trebuie calculate facturile către populație, lipsind cu desăvârșire.

Trebuie spus că opoziția față de activitatea Supercom în județul Cluj este din ce în ce mai mare, nemulțumirile sunt tot mai crescânde, facturile pot crește în mod absolut aiuritor și nejustificat, și nimeni de la Supercom nu poate astăzi, la câteva luni bune de la semnarea contractului și asumarea obligațiilor prevăzute de acesta, să justifice tarifele existente. Gunoaiele se aruncă de către clujeni exact ca înainte de venirea Supercom, facturile sunt mai mari însă, selectarea deșeurilor este ca și inexistentă, iar principiul ”Plătești cât arunci” a devenit o batjocură pentru clujeni, o minciună mare cât Casa Poporului.

Gradul de insuportabilitate la adresa operatorului de salubritate este, spuneam, tot mai mare, iar autoritățile locale și județene nu pot să nu mai țină cont de realitatea de zi cu zi.

Un episod aparte s-a petrecut, luni, în cadrul ședinței Consiliului Județean Cluj, în care trebuia votat un proiect de hotărâre privind atribuirea unui mandat reprezentantului instituției pentru a participa la ședința Aga a ADI ECO Metropolitan, din care fac parte toate UAT-urile din județ, unde ar urma să se aprobe cererea Supercom de majorare substanțială a tarifelor de salubritate către populație pentru localitățile din Lotul 1 (municipiul Cluj-Napoca plus alte 30 de localități).

Marea surpriză a ședinței CJ Cluj a fost tocmai faptul că, în continuarea celor prezentate mai sus, proiectul a fost respins, acesta neîntrunind majoritatea necesară, astfel că instituția nu va avea reprezentant la ședința cu pricina!

”Deja plătim prea scump pentru salubritate”

Consilierul județean USR, Cătălin Sălăgean, a și propus, de altfel, un amendament la proiectul de hotărâre inițiat de executiv, unul care răsturna total sensul acestuia. Concret, Sălăgean a propus înlocuirea sintagmei ”aprobă” proiectul de hotărâre respectiv, cu ”respinge”, iar argumentele consilierului au ținut tocmai de faptul că Supercom nu-și îndeplinește obligațiile prevăzute în contractul semnat și asumat.

”Atât timp cât operatorul de salubritate nu și-a îndeplinit încă unul dintre principiile de bază ale Caietului de sarcini și ale contractului, respectiv Plătește pentru cât arunci!, nu putem să așteptăm la nesfârșit majorări și modificări de prețuri, repet, dacă ei nu-și îndeplinesc această obligație elementară din contract.

În ultima ședință, când am votat recalcularea tarifelor, am fost acuzat de ipocrizie pentru ne-am abținut la votul de atunci al consilierilor. Acum, avem în față un proiect prin care noi mandatăm reprezentantul Consiliului Județean în AGA ADI Eco-Metropolitan să voteze pentru majorarea acestor tarife, și nu pot să nu mă întreb cine a dat, practic, dovadă de ipocrizie, când la nici la două săptămâni după ce am votat o așa zisă scădere a tarifelor, acum anulăm practic această scădere, și mergem chiar peste nivelul inițial cu tarifele pentru populație.

Noi, în foarte multe ședințe, am avut pe ordinea de zi proiecte de hotărâre prin care am încercat să ne respectăm, ba chiar am reușit să ne respectăm obligațiile contractuale care revin Consiliului Județean în relația cu Supercom. Le-am predat și amplasamentul de la CMID (Centrul de Management Integrat al Deșeurilor, n.red), am făcut tot ce ține de noi.  Trebuie să ne întrebăm acum, oare când Supercom își va respecta partea lui de contract, partea lui de obligații, pentru că, deja, așteptăm de prea mult timp. Iar în ceea ce privește prețul tarifelor, la nivelul și la calitatea serviciilor pe care le prestează Supercom, prețul este deja unul prea mare. Deja plătim prea scump pentru salubritate. Serviciul de salubritate nu presupune doar colectarea deșeurilor din oraș, ci presupune mult mai multe, și reciclare , valorificare și așa mai departe.

Deci, noi plătim pentru un serviciu de bază, cel de colectare a deșeurilor, un preț mare, și acum urmează să îl mărim din  nou. Acesta este motivul pentru care USR nu va susține această majorare de preț, sau acest proiect prin care noi mandatăm reprezentantul Consiliului Județean să voteze majorarea prețurilor”, a spus Cătălin Sălăgean, în plenul CJ Cluj.

Amendamentul acestuia a fost supus la vot, însă acesta a fost respins cu 9 voturi ”pentru”, 10 ”împotrivă” și 5 ”abțineri”.

”Am aprobat o majorare de doar 20 la sută față de cât a solicitat Supercom”

Prezent la ședința de Consiliu, Pintea Iancu, reprezentantul ADI Eco Metropolitan, a spus că în urma analizelor efectuate asupra documentelor Supercom care justificau creșterea substanțială a tarifelor de salubritate către populație, s-a decis acordarea de creșteri de tarife, însă doar în procent de 15-20 la sută față de cele solicitate de Supercom!

”A fost supusă atenției noastre această cerere a celor de la Supercom de modificare a tarifelor. Ca urmare, noi am constituit un grup de lucru, format din reprezentanți ai Consiliului Județean, Primăriei Cluj-Napoca și doi reprezentanți ai ADI Eco Metropolitan.

Am analizat cu atenție toate documentele justificative înaintate de Supercom către noi și, din suma totală cerută, am aprobat doar undeva la 20 la sută față de tarifele pe care le-ați aprobat săptămâna trecută prin recalculare, și cam 15 la sută față de oferta lor financiară. Din punctul nostru de vedere, ni se pare că este justificată această modificare de tarif.

În al doilea rând, această cerere de majorare a tarifelor s-ar putea să nu fie votată de către dumneavoastră, de către UAT-uri. Supercom este îndreptățit să meargă la ANRSC, iar cei de acolo s-ar putea să nu verifice toate facturile, toate detaliile, așa cum am făcut noi, și să le aprobe sută la sută aceste tarife noi. Așa că există un risc. Noi, comisia am hotărât că 15 la sută este un procent justificat și legal, din punctul nostru de vedere. Am înaintat, în acest sens, și un Raport de specialitate cu un tabel comparativ cu ce tarife avem acum, cu ce majorare a cerut Supercom și cât am aprobat noi”, a spus Pintea Iancu.

IMG 4020

Majorarea de tarif e una, sancțiunile și penalitățile alta

”Vreau să adaug că aspectele pe care domnul consilier le-a ridicat țin, într-adevăr, de executarea și monitorizarea contractului, și nu de costurile care intră în componența tarifului. Sancțiunile și penalitățile care sunt prevăzute atât în contract, cât și în lege, sunt alte lucruri decât ceea ce dumneavoastră ați cerut, și anume să nu se aprobe majorarea tarifului.

Majorarea tarifului a venit ca urmare a faptului că acesta a fost ofertat de Supercom în urmă cu trei ani. Costurile au crescut, au venit cu documente justificative. Legiuitorul ne obligă pe toți să ținem cont de acest lucru, pentru că, altfel, nu-și pot îndeplini serviciul.

Neaprobarea acestei majorări de tarife i-ar da chiar operatorului dreptul să spună că din această cauză nu-și poate exercita  serviciul, așa cum stabilesc obligațiile contractuale.

Prin urmare, într-adevăr, pentru faptul că nu se cântărește cantitatea de deșeuri colectate trebuie aplicate sancțiunile și penalitățile prevăzute în contract, care reprezintă altceva decât neaprobarea tarifului”, a spus și Mariana Rațiu, directorul Direcției de Investiții din CJ Cluj, în cadrul aceleași ședințe.

Cu alte cuvinte, neaprobarea majorării de tarife, una substanțială sau nu, ar putea da apă la moară operatorului de salubritate, care ar putea invoca că, astfel, nu-și poate desfășura activitatea și că nu-I rămâne decât să intre în faliment, lucru care, dacă s-ar întâmpla, ar provoca o criză fără precedent a gunoaielor în municipiul Cluj-Napoca, dar și în restul localităților.

Supus, apoi, la vot, proiectul de hotărâre în forma prezentată de executiv a fost votat cu 17 voturi ”pentru”, 5 ”împotrivă”, trei ”abțineri”, iar 7 consilieri județeni nu și-au exprimat opțiunea, astfel că acesta a fost respins întrucât nu a întrunit majoritatea necesară, iar CJ Cluj nu va avea, în consecință, reprezentant în ședința Adi Eco, care va avea loc vineri, 14 iulie.

Ședința AGA a ADI Eco Metropolitan va avea loc vineri, și are pe rol majorarea tarifelor de salubritate pentru Lotul 1 (municipiul Cluj-Napoca și alte 30 de comune din județ), așa cum a solicitat operatorul Supercom.

Important de precizat este că anul trecut, în luna noiembrie, aceeași ADI Eco Metropolitan a votat cu ochii închiși o majorare uriașă a tarifelor de salubritate pentru loturile 2 și 3, șuntând practic Consiliul Județean Cluj de la luarea unei decizii în acest sens.

Rămâne de văzut cum vor vota și consilierii locali ai municipiului Cluj-Napoca proiectul similar respins luni de către Consiliul Județean, și, mai ales, cum și in ce formă se va vota la importanța ședință de vineri de la sediul ADI Eco Metropolitan. Ședința Consiliului local Cluj-Napoca se va desfășura miercuri, 12 iulie.