Arhitectul Şerban Ţigănaş: Sunt revoltat. Unii dezvoltatori pot să construiască la Cluj, pentru că au canal politic

În cadrul emisiunii din domeniul imobiliar moderată de jurnalistul Media9, Ionel Lespuc, Real Estate Agenda de la NapocaFM a fost invitat arhitectul Şerban Ţigănaş. El a criticat modul în care Primăria municipiului Cluj-Napoca a blocat dezvoltarea imobiliară.

Şerban Ţigănaş a ţinut să menţioneze faptul că preţurile şi chiriile la locuinţe vor creşte în continuare la Cluj.

“Este un moment dificil care poate genera o criză profundă în viitor. Se trag niște frâne și se transmite ideea că nu am putut rezolva armonios acest oraș. Nu cei care sunt la putere acum, ci toți cei care s-au perindat 30 de ani au scăpat de sub control dezvoltarea urbanistică și acum luăm niște măsuri reactive, care sunt profund eronate. Adică în momentul în care există o cerere atât de mare de locuințe, în care există câteva mii bune de hectare neurbanizate în intravilanul Clujului și nu ai o strategie de devoltare armonioasă a unor cartiere, cvartaluri, ansambluri, prin utilizarea energiei investiționale private, de fapt produci un fenomen de dezechilibru între cerere și ofertă și consecința este foarte clară: cresc prețurile și chiriile la locuințe. Se știe că suntem campioni naționali și că am depășit ca prețuri la tranzacții imobiliare inclusiv țări europene dezvoltate. Ceea ce este o greşeală fundamentală. Vor crește prețurile în continuare, mai ales că pe fundalul acesta se produc multe inechități. Adică unii dezvoltatori pot să construiască, pentru că au canal politic, iar alții nu pot. Când pui o regulă din aceasta care nu este legală, ci strategică, este o viziune politică. Este o formă de relativizare a documentelor de urbanism concrete, cum este Planul Urbanistic General”, a explicat Şerban Ţigănaş.

Arhitectul a declarat că, la Cluj există o criză a Planului Urbanistic General. 

“La Cluj avem o criză a PUG-ului, pentru că s-a început un Plan Urbanistic General nou, dar cel existent este respectat sau nu, pentru că este considerat depășit. Deși el nu este depășit. El este legal în vigoare. Ori faptul că nu mai permiți să se construiască în unele zone, spunând că infrastructura rutieră este insuficientă și s-ar crea ambuteiaje, este o chestiune care științific nu este dovedită şi care produce o eroare conceptuală fundamentală. Eu sunt revoltat de chestiunea asta, termenul meu este “dictatura studiilor de trafic”. Adică obligi oamenii să facă studii de trafic, mai multe pe aceeași stradă, spunând că, dacă este capacitatea străzii depășită, nu pot să mai locuiască încă niște familii în plus pe strada respectivă, când se știe foarte clar că ceea ce circulă pe o stradă reprezintă tranzitul, nu destinația celor care locuiesc acolo. Pe o stradă nu circulă decât într-o măsură foarte mică cei care locuiesc acolo. Sunt străzi care au acest ghinion, să fie alese de unii sau de alții, ca traseul lor principal spre locul de muncă, spre școală, spre alte destinații”, a declarat arhitectul Şerban Ţigănaş.