În Uniunea Europeană se aplică de vineri reglementări noi privind publicitatea politică plătită, conform cărora astfel de reclame trebuie marcate clar şi trebuie făcută publică identitatea celor care le plătesc şi sumele achitate, a anunţat Comisia Europeană.
Regulile prevăd de asemenea că este obligatorie precizarea publicului-ţintă şi au totodată ca scop evitarea amestecului străin în alegerile europene.
Comisia a afirmat că reglementările protejează atât libertatea de exprimare, cât şi dreptul publicului la informare, ajutând cetăţenii să facă distincţia între conţinutul politic plătit şi materialele jurnalistice sau opiniile politice personale; astfel se consolidează integritatea alegerilor.
Un ghid privind implementarea noilor reglementări a fost publicat de Comisie încă de miercuri. Acesta se aplică atât publicităţii online, cât şi celei offline.
Meta, compania-mamă a platformelor Facebook şi Instagram, a anunţat deja că din octombrie nu va mai difuza reclame politice în Europa din cauza "cerinţelor imposibil de îndeplinit şi a incertitudinilor politice" create de reglementările UE.
Şi Google a criticat regulile europene, comunicând în septembrie că va permite pe platforme ca YouTube doar anumite reclame politice, inclusiv conţinut de la instituţiile oficiale naţionale sau ale Uniunii. Persoanele fizice şi politicienii nu vor mai putea publica reclame politice pe platformele respective.