Ziua Mondială a Radioului (WRD), proclamată în 2011 de către statele membre ale UNESCO şi adoptată de Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite (ONU) în 2012 ca zi internaţională, este marcată în fiecare an la 13 februarie.
Sărbătorirea trecutului bogat al radioului, a relevanţei continue şi a viitorului promiţător este subiectul ales de Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (UNESCO) pentru a marca Ziua Mondială a Radioului 2024, potrivit www.un.org.
Având în vedere că radioul a depăşit pragul de 100 de ani, este o ocazie semnificativă de a aniversa calităţile extinse ale acestuia şi influenţa continuă. În acest punct special şi esenţial al călătoriei sale de un secol, UNESCO invită industria globală de radio sub toate formele sale, comerciale, publice şi non-profit, să se alăture acestei sărbători.
Celebrarea din 2024 evidenţiază istoria radioului şi impactul său puternic asupra ştirilor, spectacolelor, muzicii şi sportului. De asemenea, recunoaşte valoarea practică continuă ca o plasă portabilă de siguranţă publică în timpul situaţiilor de urgenţă şi pene de curent, cauzate de dezastre naturale şi provocate de om, cum ar fi furtuni, cutremure, inundaţii, căldură, incendii, accidente şi războaie.
Mai mult, valoarea democratică continuă a radioului este să servească drept catalizator de bază pentru conexiunea în cadrul grupurilor defavorizate, inclusiv populaţiile imigrante, religioase, minoritare şi afectate de sărăcie, menţionează sursa citată, potrivit Agerpres.
Radioul este un mijloc puternic pentru celebrarea umanităţii în toată diversitatea ei şi constituie o platformă pentru discursul democratic. La nivel global, radioul rămâne mediul cel mai consumat. Această abilitate unică de a ajunge la cea mai largă audienţă înseamnă că radioul poate modela experienţa diversităţii unei societăţi şi poate reprezenta o arenă pentru toate vocile, să fie reprezentate şi auzite. Posturile de radio ar trebui să servească comunităţi diverse, oferind o mare varietate de programe, puncte de vedere şi conţinut şi să reflecte diversitatea audienţelor din organizaţiile şi activităţile lor.
Radioul este un mijloc ieftin şi potrivit pentru a ajunge la comunităţile îndepărtate şi la persoanele vulnerabile, oferind o platformă pentru a interveni în dezbaterea publică, indiferent de nivelul educaţional al oamenilor. Nu în ultimul rând, acesta joacă un rol esenţial în comunicarea în situaţii de urgenţă şi asistenţă în caz de dezastre.