Joi, în cadrul Summitului Internațional pentru Neutralitate Climatică 2025, Primăria Cluj-Napoca și Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, prin Electric Mobility Applied Research Center (EMARC), au organizat o demonstrație publică cu un autobuz autonom electric de nivel 4 – Karsan e-Atak, ca parte a eforturilor comune de promovare a mobilității urbane inteligente și sustenabile.
Demonstrația a fost realizată în parteneriat cu Karsan, producătorul autobuzului și Adastec, compania responsabilă cu implementarea funcției de conducere autonomă.
”Astăzi, viitorul circulă prin Cluj-Napoca, fără șofer dar cu viziune. Pentru prima dată în istoria acestui oraș, pe străzile din Cluj-Napoca, pe o porțiune restrânsă, va circula primul autobuz fără șofer, primul autobuz autonom. Tehnologia a avansat enorm de mult, și mă bucur că și aici la Cluj putem să testăm tehnologia viitorului.
Obiectivul nostru este ca, după ce am adus primele autobuze electrice în România, după ce pregătim autobuzele cu hidrogen, după ce realizăm trenul metropolitan, să venim și cu etapa a treia a transportului cu autobuze autonome. Bani avem, sunt bani europeni. N-avem încă legislație însă pentru așa ceva. Dar se lucrează la asta, și în Europa se lucrează la așa ceva”, a spus Emil Boc, primarul Clujului, la evenimentul menționat.
Tehnologia prezentată permite autobuzului să circule fără intervenție umană în condiții controlate, folosind senzori și algoritmi inteligenți pentru a asigura siguranța pasagerilor și eficiența în trafic.
Pe parcursul demonstrației, participanții au putut urca în autobuz și observa comportamentul acestuia în regim autonom: oprirea în stații, deschiderea ușilor, pornirea din loc și interacțiunea cu semafoarele și traficul. Semir Aydin, AV sales manager Karsan și Harun Sencer Yesevi, perception & prediction engineer ADASTEC Corp., au fost prezenți pentru a explica detaliat funcționalitățile tehnice ale vehiculului și modul în care acesta procesează datele din trafic pentru a lua decizii în timp real.